Att göra sylt på bär och chiafrön är både enkelt och gott. Jag hade frysta bär så jag kokade min sylt, men det går även att göra sylten utan kokning. Jag använder sylten gärna på min frukostgröt, till yoghurt eller i bakverk.  

To make jam on berries and chia seeds is both simple and delicious. I had frozen berries so I cooked my jam, but it can also be done without cooking. I use the jam on my breakfast porridge, yogurt or in baked goodies.


Berry Chia Jam

3 dl frozen berries (raspberries, strawberries, red currants, cherries)
1,5 tbsp maple syrup
1 tbsp chia seeds
a dash of vanilla extract

Bring the berries and maple syrup to a low boil. Stir frequently, let simmer for about 5 minutes. Lightly mash the berries. Stir in the chia seeds and cook the mixture down until it thickens to your desired consistency, or about 10 minutes. Stir frequently. Once the jam is thick, remove from heat and stir in the vanilla extract.



Bär Chiasylt

3 dl frysta bär (hallon, jordgubbar, röda vinbär, körsbär)
1,5 msk lönnsirap
1 msk chiafrön
en skvätt vaniljextrakt

Lägg bären och lönnsirapen i en kastrull och koka upp. Rör om ofta, låt sjuda i ca 5 minuter. Mosa bären lätt. Blanda i chia frön och koka blandningen tills den tjocknar till önskad konsistens eller ca 10 minuter. Rör om ofta. När sylten har tjocknat, ta bort från värmen och rör i vaniljextrakt.