Jag gillar vegetariska biffar gjorda på bönor och denna gång använde jag kidneybönor. Jag blandade bönorna med riven zucchini och kryddor. Jag bakar mina i ugn, så behöver man inte stå och steka dem i stekpannan. Men det är en smaksak, du gör som du själv vill :) Om du bakar dem i ugn rekommenderar jag att du oljar in bakplåtspapperet så att biffarna inte fastnar. 

I really like vegetarian patties made with beans. This time I used kidney beans. I mixed the beans with grated zucchini and added spices. I bake mine in the oven, but you can fry them in a skillet if you rather do that. If you bake them in the oven, I recommend oiling the baking sheet so that the patties don't stick.


Bean-Zucchini Patties
8 small or 4 large

1 can of kidney beans, drained and rinsed 
2 dl zucchini, grated and squeezed of excess liquid
1-2 tbsp ground flaxseed 
0.5 red onion, grated
1 small garlic clove, grated
salt
black pepper
five-spice
chili

Preheat the oven to 175 C degrees. Mash the beans with a fork and then add the rest of the ingredients. Mix and season to taste. Form into patties and put them on a baking sheet lined with parchment paper and bake for 20 minutes.


Bön-Zucchinibiffar
8 små eller 4 stora

1 burk kidneybönor, avrunna och sköljda
2 dl zucchini, riven och pressa bort överskottsvätska
1-2 msk malda linfrön
0,5 rödlök, riven
1 liten vitlöksklyfta, grated
salt
svartpeppar
fem-krydda
chili

Värm ugnen till 175 C grader. Mosa bönorna med en gaffel och lägg sedan i resten av ingredienserna. Blanda och smaka av. Forma till biffar och lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper och grädda i 20 minuter.