Efter kanelbullens dag i början av oktober fick jag mersmak och har bakat både äppelbullar och kanelbullar. I dessa använder jag hemmagjord äppelmos och jag rekommenderar verkligen att göra egen för den är så mycket godare än köpt. Jag gör min äppelmos på endast äpplen, men vill man kan man tillsätta socker och kanel. Ha en fin dag!

After the cinnamon bun day in the beginning of October, I got more cravings for buns and have baked both apple buns and cinnamon buns. In these I use homemade apple sauce and I really recommend making your own because it is so much tastier than store bought one. I make my apple sauce on only apples, but if you want you can add sugar and cinnamon. Have a nice day!



Äppelbullar med Kanel


7-9 dl vetemjöl

1 dl strösocker

1 tsk salt

1 tsk kardemumma

100 g rumsvarmt smör

1 påse torrjäst (11g)

3 dl mjölk (42°)


Fyllning:

äppelmos

kanel


Blanda vetemjöl, socker, salt, kardemumma, smör och jäst i en matberedare. Kör det till en smulig massa. Tillsätt mjölken och arbeta samman till en deg. Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den till en rektangel. Bred fyllningen på degen. Rulla ihop och skär i ca 2 cm tjocka skivor. Lägg bullarna i en bakform. Jag lade kanelbullarna i en fyrkantig form, 3x3 bitar bredvid varandra. Täck bullarna och låt jäsa i 1-2 h. Pensla bullarna med ägg och toppa med pärlsocker. Grädda bullarna i 200 C grader mitt i ugnen, ca 15-20 minuter.



Apple Buns with Cinnamon


7-9 dl wheat flour

1 dl caster sugar

1 tsp salt

1,5 tsp cardamom

100 g butter, temperature

1 sachet dry yeast (11g)

3 dl milk (42 °)


Filling:

apple sauce

cinnamon


Mix wheat flour, sugar, salt, 1,5 tsp cardamom, butter and yeast in a food processor into a crumbly mixture. Add the milk and work together into a dough.

Put the dough on floured surface and roll it out into a rectangle. Spread the filling over the dough. Roll up and cut into 2 cm thick slices. Place buns in a baking pan with parchment paper. I used a square baking dish, and put 3x3 cinnamon buns next to each other. Wrap with cling film and let them rise for 1-2 h. Brush them with egg and top with pearl sugar. Bake the buns in 200 C degree oven for about 15-20 minutes.