En tid bakade jag regelbundet croissanter och hade alltid några i frysen. Nu var det väldigt länge sist jag bakade egna, men så såg jag detta recept på youtube och ville baka igen. De blev väldigt lyckade, men nästa gång kommer jag att ta mindre mängd salt. Även om jag tycker om salt, så tyckte jag att det var för mycket i dessa. De blev väldigt frasiga och har den där goda smörsmaken som är typisk för croissanter. Kom ihåg att använda ett bra och gott smör :)

For a while I baked croissants regularly and always had some in the freezer. Now it's been way too long since since I last baked my own, but when I saw this recipe on youtube I had to bake again. They turned out really well, but next time I will take less salt. Even though I like salt, I thought it was too much in these. They became very crispy and have that good butter taste that is typical for croissants. Remember to use a good and delicious butter :)



Croissants


130 g water, 43 C

6 g active dry yeast

230-250 g bread flour

30 g granulated sugar

5 g fine sea salt (I would take slightly less)

25 g unsalted butter, melted


Beurrage (butter block):

138 g unsalted butter



Croissanter


130 g vatten, 43° C

6 g torrjäst

230-250 g vetemjöl

30 g strösocker

5 g fint havssalt (jag skulle ta lite mindre)

25 g osaltat smör, smält


Beurrage (smörblock):

138 g osaltat smör