Ugnspannkaka är så gott, ändå gör jag det väldigt sällan. Den här gången gräddade jag pannkakan i två runda aluminiumformar så att det mera ser ut som en tårta och toppade med bär. Gör du ofta ugnspannkaka eller föredrar du plättar?

Oven pancake is really tasty, yet I do it very seldom. This time I baked the pancake in two round aluminum molds so that it looks more like a cake and topped with berries. Do you like oven pancake or do you prefer fried pancakes/crepes?



Oven Pancake with berries
  
4 dl plain flour  
0,5 dl sugar     
1 tsp baking soda  
1 tsp salt    
1 tsp vanilla sugar  
8 dl milk
2 egg  
25 g melted butter or coconut oil

Bring together the dry ingredients. Add milk, eggs and butter, stir. Let the batter stand for 30 min. Bake in oven 200 degrees for about 30min.



Pannkaka med bär

4 dl vetemjöl
0,5 dl socker 
1 tsk bakpulver     
1 tsk salt    
1 tsk vaniljsocker    
8 dl mjölk     
2 ägg     
25 g smält smör eller kokosolja

Blanda torra ingredienserna i en bunke. Vispa i mjölk, ägg och det smälta smöret. Låt smeten vila 30 min. Häll smeten på en ugnsplåt och grädda i 200 grader ca 30 minuter.