Tuesday, April 1, 2014

Vegan & Gluten-Free Pumpkin Brownies

En saftig och smakrik kaka. Jag använder gärna kokosocker i mina bakverk. Det ger en god kolasmak och så är det lite nyttigare än vitt socker.

A moist and flavorful cake. I like to use coconut sugar in my baked goods. It gives a good caramel flavor and it's a little healthier than white sugar.


Vegan & Gluten-Free Pumpkin Brownies

2 dl butternut squash puree (3/4 cup + 1 tbsp)
3/4 dl coconut oil, melted (1/3 cup)
1,5 dl coconut sugar
1 tbsp coconut milk
1 dl almond flour (1/2 cup)
1 dl buckwheat flour (1/2 cup)
0,5 tsp baking powder
1,5 tsp cinnamon
pinch of salt

Stir all the ingredients together in a bowl. Pour into a parchment paper lined baking pan and bake at 175 C for 20-25 minutes. Let cool and cut into squares.


Vegan & Gluten-fria Pumpabrownies

2 dl butternut squash puré
3/4 dl kokosolja, smält
1,5 dl kokossocker
1 msk kokosmjölk
1 dl mandelmjöl
1 dl bovetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1,5 tsk kanel
nypa salt

Blanda alla ingredienser i en skål. Häll i en bakplåtspappersklädd bakform och grädda i 175 C i 20-25 minuter. Låt svalna och skär i rutor.

12 comments:

  1. Mmm, verkar smarriga. Läckert med brownies utan kakao, det uppskattas. Får nog testa de här, fast jag kommer nog byta ut mot vanligt vetemjöl, olja o socker. Det blir så dyrt annars, att köpa in alla udda ingredienser. :)

    ReplyDelete
  2. jag bakar en del med butternutsquash, och det bidrar verkligen med en mild smak och gör bakverk krämiga och saftiga. Dessa såg jättegoda ut!

    ReplyDelete
  3. Mm,ser så gott ut igen.malar du själv din bovetemjöl?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, jag köper färdigt från butiken.

      Delete
  4. Så fina och ser riktigt goda ut. Jag har inte använt kokossocker men kanske får testa det. Annars tycker jag att rörsocker är ganska så gott att använda och det är också nyttigare än raffinerat vitt socker :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gilla verkligen kokossocker. Tack Amy!

      Delete
  5. Kokossocker är jag i ärlighetens namn inte så påläst på. Ska läsa på om det nu ;)

    ReplyDelete