Sunday, January 19, 2014

Gingerbread spiced Quinoa-Black Bean "Meatballs"

De här "köttbullarna" gjorde jag redan innan jul, men visst kan man laga dem nu också. Vill man inte ha pepparkakssmak längre är det bara att utesluta kryddan, men våga testa :) Kanel kan vara ett alternativ också, om man så vill.

These "meatballs" I made before Christmas, but of course one can make them now too. If you do not want the taste of gingerbread, just omit the spice, but I dare you to try :) Cinnamon can be an option too, if you like.


Gingerbread spiced Quinoa-Black Bean "Meatballs"

2 dl quinoa, cooked (3/4 cup +1 tbsp)
2 dl black beans, cooked (3/4 cup +1 tbsp)
1 small red onion, grated
1-2 tsp gingerbread spice
salt
pepper

Mix all the ingredients together with a hand blender. Season after taste. Fry in a pan with coocnut oil until the balls are cooked through. (I had leftover quinoa and black beans in the freezer, so I mixed them while they were still a bit cold. I did not need to add any binding agent, the batter was firm).


Pepparkakskryddade Quinoa-Svarta Bönor "köttbullar"

2 dl quinoa, kokt
2 dl svarta bönor, kokta
1 liten rödlök, riven
1-2 tsk pepparkakskrydda
salt
peppar

Blanda alla ingredienser tillsammans med en stavmixer. Krydda efter smak. Stek i en stekpanna med kokosolja tills bollarna är genomstekta. (Jag hade överbliven quinoa och svarta bönor i frysen, så jag blandade dem medan de fortfarande var lite kalla. Jag behövde inte blanda i något bindemedel, smeten var fast).

16 comments:

  1. Låter gott och spännande! :)
    Ha en fortsatt fin söndag!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  2. Låter supernyttigt:)
    Ha en skön söndag!

    ReplyDelete
  3. åh vad spännande!! skicka hit några!! :D http://saralouisespluggkrubb.blogspot.se/

    ReplyDelete
  4. Ser riktigt goda ut och jag gillar både smakkombinationen och att de är så enkla att göra! :) Kram!

    ReplyDelete
  5. Spännande smaker, som middag och dessert i ett :-)

    ReplyDelete
  6. Wow vad spännande. När kommer din kokbok? På riktigt! Du skulle skicka in dina recept och bilder till ett förlag
    : ) Jag skulle köpa den direkt och fler med mig : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  7. Men åh så gott det lät kram Diana

    ReplyDelete