Sunday, October 20, 2013

Buckwheat Krispie Treats

Ett hälsosammare godis eller snack, som är mycket goda och stillar sötsuget. Inspirationen till dessa hittade jag här.

A healthier candy or snack, that are really delicious. These are good to have on hand when your sweet tooth aches. I found the inspiration for these here.



Buckwheat Krispie Treats

2,5 dl raw buckwheat groats
1 dl peanut butter
6 tbsp coconut oil
2 tsp agave
vanilla stevia drops
sea salt

Prepare a baking dish by lining it with parchment paper. In a medium pot, combine  peanut butter, coconut oil, agave and vanilla and heat over medium low heat until everything comes together. Meanwhile, toast groats in a skillet. Stir the groats into the peanut butter mixture. Pour mixture into prepared baking dish. Spread flat, sprinkle lightly with coarse salt and freeze for an hour or two. Remove from freezer and cut into squares. Store in the refrigerator.


Bovete Krispie Bitar

2,5 dl rå bovetekärnor
1 dl jordnötssmör
6 msk kokosolja
2 tsk agave
vanilj stevia droppar
havssalt

Lägg bakplåtspapper i en bakform. I en kastrull, blanda jordnötssmör, kokosolja, agave och vanilj och värm på medelhög-låg värme tills allt koblandas ihop. Under tiden, rosta bovetegrynen i en stekpanna. Rör ner grynen i jordnötssmörblandningen. Häll blandningen i bakformen. Strö lätt med salt och frysa i en timme eller två. Ta bort från frysen och skär i rutor. Förvaras i kylskåp.

24 comments:

  1. De ser jättegoda ut! Provade fritera pumpa efter din inspiration. Det blev gott!

    ReplyDelete
  2. Vilket härligt godis! Jag har aldrig använt bovete på det sättet, ska absolut testas :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Sandra, hoppas du gillar dem också.

      Delete
  3. Så gott det låter! Något att testa här hemma, då min dotter älskar bovete! :)
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  4. Jag använder ofta bovetekärnor (gröna) och det här kommer jag säkert göra nån dag,ser gott ut:)

    ReplyDelete
  5. Går det att byta ut Agaven mot vanlig Honung? Vilken mängd behöver man då ungefär?
    (Agaven innehåller ca 90% fruktos och resten glukos så det undviker jag helst att stoppa i mig).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det kan du bra göra! Jag skulle nog ta samma mängd som agaven.

      Delete
  6. Tack för din kommentar hos Millas hälsoblogg där jag gästbloggade i fredags och hos mig. Kul att du gillade inlägget. Åhh vad många goda recept och inspirerande foton jag har hittat hos dig. Ägg, lchf pizza och Indisk wedding dinner. Hit kommer jag tillbaka! Önskar dig en trevlig söndag! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Sabine och kul att du kom på besök till mig :) Du är hjärtligt välkommen. Ha en fin söndag, kram!

      Delete
  7. Har en hel del bovete hemma tack för tipset:)

    ReplyDelete
  8. Ser så gott ut! Råa bovetekärnor vet jag inte om jag har ätit... kanske i bröd, söndagskramar vännen!

    ReplyDelete
  9. Dessa ser jättegoda ut! Jordnötssmör är ju såååå gott!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack så mycket! Ja, det är väldigt gott :)

      Delete
  10. gahhhhhh ser fantastiskt gott ut mums. Kram till dig från mig : ) /Sofia

    ReplyDelete
  11. Måste varna för dessa! Testade idag & de är absolut beroendeframkallande!! Tummen upp, Katarina! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att du har testat och gillade dem. Ja, de är farligt goda :) Tack!

      Delete