Friday, April 12, 2013

Quark-Orange-Yoghurt coated Cranberries Cake

Jag har inte ännu tröttnat på kvarg, även om jag äter det varje dag och bakar med det också :) Kvarg i bakverk gör dem saftiga och en aning syrliga. Den här kakan är så god att jag kommer baka den snart igen. Jag hade yoghurtöverdragna tranbär hemma, men vanliga torkade tranbär passar lika bra. 

I have not gotten tired of quark, even if I eat it every day and also bake with it. Quark makes baked goods moist and slightly tart. This cake is so good that I will bake it again soon. I had yogurt covered cranberries at home, but regular dried cranberries are equally suitable.



Kvarg-apelsin-tranbärskaka

100 g smör, mjukt
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl kvarg
skalet av en liten apelsin
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
50 g yoghurtöverdragna tranbär
3 msk pumpafrön

Rör ihop smör och socker. Tillsätt äggen och rör om ordentligt. Blanda i vaniljsocker och kvarg. Tillsätt sedan apelsinskal, mjöl, bakpulver, tranbär och pumpafrön. Fyll en smord brödform med smeten och grädda i 180 grader ca 40 minuter.


Quark-Orange-Yoghurt coated Cranberries Cake

100 g butter, softened
2 dl sugar
2 eggs
1 tsp vanilla sugar
1,5 dl quark
zest of one small orange
3 dl flour
1 tsp baking powder
50 g yogurt covered cranberries
3 tbsp pumpkin seeds

Stir together butter and sugar. Add the eggs and stir well. Mix in vanilla and quark. Then add orange juice, flour, baking powder, cranberries and pumpkin seeds. Fill a greased loaf pan with the batter and bake at 180 degrees for 40 minutes.

36 comments:

  1. Mums, här ska bakas med lakrits idag det är ju lakritsdagen kram Diana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, lakrits måste man ju äta idag :) Kram

      Delete
  2. I seldom take Quark but your cake looks so yummy. Makes me change of mine :)

    ReplyDelete
  3. Jag tycker mjuka kakor bli mycket godare med kvarg i. Pumpafrön har jag aldrig haft i sockerkaka men det blev jag nyfiken på att testa.

    Ha en toppenbra fredag! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det tycker jag också, de blir så saftiga och goda! Pumpafrön ger en god smak. Ha en fin fredag, kram!

      Delete
  4. Vad spännande med yoghurtöverdragna bär i kakan! De är ju mumsmums!

    ReplyDelete
  5. Man kan ju SE hur SAFTIG den är! *dreglar

    ReplyDelete
  6. Håller helt med, lite kvarg i det mesta brukar bli väldigt bra..
    Ha fina helgen, kram

    ReplyDelete
  7. Jag som var så sugen på att baka med apelsiner idag! Haha, vilken tur att du hade ett sånt härligt recept att inspirera med!

    ReplyDelete
  8. Man blir verkligen ALDRIG besviken då man tittar in hos dig! Så enkelt är det :)
    Ha nu en helt fantastisk helg och kramar! (Vilket underbart hår du har)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, tack snälla du, vad rörd jag blir. Önskar dig och familjen en fin helg!

      Delete
  9. Vilken smarrig! Den ser verkligen mycket saftig ut! Gott!
    Ha en fin helg!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack så mycket Lana! Ha en fin helg, kram!

      Delete
  10. Så gott med tranbär i och kvarg gillas här med.... den 1%-iga men kanske inte i bakverk :) Trevlig helg, kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har nog också bakat med kvarg med mindre fetthalt och tycker att det funkar :) Men klart det blir krämigare med vanlig kvarg! Glad helg, kram!

      Delete
  11. Älskar bakverk med kvarg! Tack för inspirationen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Daniela och visst är det gott med kvarg!

      Delete
  12. Är det torkade tranbär med yoghurt?
    Jag har färska tranbär undrar om det skulle funka?
    Ha det gott

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, torkade med yoghurt. Jag tror nog att färska funkar också, de är lite syrligare förstås, men kakan måste inte vara så söt :) Ha det bra!

      Delete
  13. I made this beautiful kwark cake today & I loved it! It was the best! My husband & I both love all of your quark-recipes! :) MMMMM,...It was!

    ReplyDelete
    Replies
    1. You make me smile, I'm so happy you are trying my recipes and that you like them! Thanks Sophie!

      Delete
  14. Jag gillar också kvarg eller yoghurt i kakan . Den blir så saftig och håller sig fräsch mycket längre!

    ReplyDelete
  15. Åh, vad sugen jag blev på den kvargkakan NU. Låter och ser kanongott ut. Har aldrig testat riktigt med kvarg, men är övertygad från dina bilder. Apelsin i bakverk är alltid en hit. Kram och fortsatt fin helg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, kvarg är jättegott, även i bakverk! Kram snälla du!

      Delete
  16. Åh jag älskar tranbär, det ser super saftiga ut. Tack så mycket för receptet, måste den testas :-) Ha en trevlig dag, kram :-)

    ReplyDelete
  17. Wow, den ser ju makalöst saftig och fin ut!

    ReplyDelete