Sunday, March 31, 2013

Lentil-Almond Balls in Tomato Sauce

De här bullarna har jag gjort förut och jag gillar smaken på dem och dessutom är de väldigt enkla att laga. Servera dem gärna med en god sallad eller varför inte med pasta.

These balls I've done before and I like the taste of them and also they are very simple to make. Serve them with a good salad or with pasta.


Lins-Mandelbullor i Tomatsås

2 dl gröna linser, kokta
1 ägg
1 dl mald mandel
salt
peppar
örter           

tomatsås

Mosa linserna grovt med en gaffel och blanda i mandelmjöl, ägg och valfria kryddor. Häll tomatsås i en ugnsäker form och rulla bollar av linsröran, som du lägger i tomatsåsen. Grädda i 200 grader ca 20 minuter.


Lentil-Almond Balls in Tomato Sauce

2 dl green lentils, cooked
1 egg
1 dl almond meal
salt
pepper
herbs

tomato sauce

Roughly mash the lentils with a fork, add almond meal, egg and season to taste. Mix. Put tomato sauce in a oven proof dish and form the lentil mixture into balls and place them in the sauce. Bake at 200 degrees for 20 minutes. 

30 comments:

  1. Another beautiful dish. When I first looked at it, I thought those were meat balls - I only payed attention to the title and text after. I SO have to try this at home...

    ReplyDelete
  2. Estas bolas de lentejas están irresistible me encantan,buen plato hugs,hugs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Rosita! These are really good. Hugs

      Delete
  3. Mmm...låter gott! :)
    Ha en fortsatt fin påskhelg!
    Kram
    //Lana

    ReplyDelete
  4. Låter riktigt gott!! Ha det fint och hoppas solen lyser på dig med idag:)
    Stor kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Victoria! Ja, idag har solen titta fram :) Kram

      Delete
  5. Mums! Låter riktigt gott och ugnsformen är ju hur söt som helst!:) Kram

    ReplyDelete
  6. Ja tack! God fortsättning på påsken!

    ReplyDelete
  7. Så goda de ser ut, såg dina fina påskabullar också, hoppas du har en fin påsk!

    ReplyDelete
  8. What a wonderful vegetarian dish!

    ReplyDelete
  9. Normalt gör jag biffar av linser men bullor har jag inte gjort.Det här gör jag säkert någon dag:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Linsbiffar är också gott! Hoppas du gillar bullorna också.

      Delete
  10. Vilken härlig kombo med gröna linser och mandel... det vet jag inte om jag hade kommit på vännen! Hoppas påsken har varit fin för er, kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Amy! Påsken har varit fin, idag har solen titta fram och värmt oss. Kram

      Delete
  11. Men åh vad spännande och annorlunda! Det här receptet måste jag spara ner. Hoppas du har en skön helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Tant Gul! Helgen har varit lugn och skön. Hoppas din också varit bra.

      Delete
  12. Vilket härligt recept! Gillar att det är både hälsosamt och vegetariskt! Ha en fortsatt fin påsk :)

    ReplyDelete
  13. These are presented so cute! What a great use for almond flour, I'll have to try this!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Koko! Yes, please try them.

      Delete
  14. Gjorde dessa idag till middagen fast istället för tomatsås så använde jag salsa i stället. Jätte smarrigt blev det, är mycket godare än dom ser ut! ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Johanna. Vad glad jag blir att du testar mina recept. Kram

      Delete
  15. Nej jag ska tacka dig för att du lägger ut dessa intressanta och mumsiga recept! ;D
    Kram

    ReplyDelete