Sunday, January 6, 2013

Root Vegetables in ramekins

Istället för potatisgratäng ville jag variera mig och gjorde portionsgratänger på kålrot, morot och palsternacka. De blev väldigt goda. Man kan bra gör gratängen i en större form och gärna dubbla ingredienserna för den tar slut fort. 

Instead of potato gratin, I wanted to vary myself and made gratin on swede turnips, carrots and parsnips. You can make the gratin in a large baking dish and gladly double the ingredients because it's so delicious and don't last for long.


Rotfruktsgratäng i portionsform

150 g kålrot, grovt riven
150 g morot, grovt riven
100 g palsternacka, grovt riven
1 lök, grovt riven
1 vitlöksklyfta, fint riven
100-150 g riven ost
salt
svartpeppar
2-3 dl grädde

Blanda rotfrukterna med lök, vitlök och ost. Salta och peppra. Fördela blandningen i smorda portionsformar och häll på grädden. Grädda i 220 grader ca 20-30 minuter.



Root Vegetables in ramekins

150 g swede turnip, coarsely grated
150 g carrots, coarsely grated
100g parsnips, coarsely grated
1 onion, coarsely grated
1 clove garlic, finely grated
100-150 g grated cheese
salt
black pepper
2-3 dl cream

Mix the root vegetables with onion, garlic and cheese. Add salt and pepper. Spread mixture into greased ramekins and pour on the cream. Bake at 220 degrees about 20-30 minutes.

32 comments:

  1. Vad fint att servera i portionsformar istället :)

    ReplyDelete
  2. Jag mår illa så gott det ser ut =)
    God fortsättning!

    ReplyDelete
  3. Katarina, these sound wonderful and I'm imagining a zillion variations. So simple too, love it!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, you can vary the ingredients after your own taste!

      Delete
  4. Härligt gott! Jag älskar allt som man gör i mindre formar också - så trevligt att servera! Kram

    ReplyDelete
  5. Enkelt, snyggt och gott. Precis så vill jag ha det:)

    ReplyDelete
  6. Jag brukar också göra en liknande rotfruktslåda istället för enbart potatis... ibland har jag i lite potatis också :) Söndagskramar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, man kan bra variera ingredienserna! Kram

      Delete
  7. Åh, du lagar så mycket gott jobbar du med matlagning?kram Diana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Diana! Nej, det gör jag inte, men matlagning är ett stort intresse :) Kram

      Delete
  8. Jag gillar att göra rotfrukts/grönsaksgratänger med en massa ost istället för potatisgratäng. Gjorde en palsternacks- och morotsgratäng till julbordet!

    ReplyDelete
  9. Det känns verkligen så mycket festligare när man serverar gratängen så här och blir också lite godare då!

    Ha en fin vecka,
    kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det tycker jag också! Tack det samma, kram!

      Delete
  10. these look so good, love the combo of different root veg more flavor

    ReplyDelete
  11. Lät gott och bättre än potatis.. Måste testas. Kram

    ReplyDelete
  12. Ja de är ju otroligt gott!!!
    Åh jag blir så sugen på all god mat, jobbigt när man inte är hemma och kan laga...

    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  13. Alltid lite lyxigt att få en minigratäng än att sleva från en stor form :)
    Rotfrukter är verkligen så användbara!

    ReplyDelete
  14. What a lovely recipe for a cold winter day!

    ReplyDelete
  15. Mums detta låter riktigt gott! Roligt alternativ till enkel potatisgratäng.

    ReplyDelete
  16. Nästan exakt så här serverades jag rotfruktsgratäng på nyår. Den här ser väldigt krämig och god ut och att servera i portionsformar är oemotståndligt. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad roligt, och visst är det gott! Kram

      Delete