Friday, January 4, 2013

Pesto-Ricotta Tart

Ricotta går bra att blanda med pesto och använda som fyllning i paj! Den här pajen fixar man ihop snabbt, den är god och har endast några ingredienser. En paj som passar bra till bl.a. bufféer. Idag är det sista dagen att vara med i tävlingen! I morgon utses vinnaren.

Ricotta is good to mix with pesto and use as a filling for pies! This pie is easy and quick to make. Really delicious and only a few ingredients is needed! Today is the last day to take part in my give-away. I will announce the winner tomorrow.



Pesto-Ricotta Tart

puff pastry
pesto
ricotta
tomato
salt
pepper

Roll out the puff pastry on a baking sheet. Cut it slightly 2cm from the edge. Combine pesto and ricotta and season to taste. Spread it over the pastry. Slice the tomatoes and place them over the ricotta and pesto mixture. Bake the tart in 200°C for 25 minutes.



Pesto-Ricottapaj

smördeg
pesto
ricotta
tomat
salt
peppar

Kavla ut smördegen på en plåt. Skär med kniv en linje (mjukt, inte helt igenom degen) runt pajen ca 2cm från kanten. Kombinera pesto och ricotta och krydda efter smak. Bred den över degen. Skär tomaterna i skivor och lägg dem över pesto och ricottablandningen. Grädda pajen i 200 ° C i 25 minuter.

23 comments:

  1. Jag har gjort en liknande variant till bufféer, men med svart tapenade istället för pesto.
    Vilka härliga bröd du bakat och bjuder på dessutom.

    ReplyDelete
  2. Det där låter ju mums, och fint att se på också!

    ReplyDelete
  3. Vilken snabb, enkel och god paj. Vad gott med pesto och ricotta!!

    ReplyDelete
  4. Vilken enkel paj! Det tipset tar jag åt mig direkt, tack :)

    ReplyDelete
  5. Nice! Måste ju vara gott med ricotta och smördeg..mmm!:)

    ReplyDelete
  6. Jag gillar smördeg och det är så smidigt att göra snittar eller paj med det. Dock vet jag inte varför men jag får ont i magen av för mycket grön pesto... iallafall den köpta varianten! Önskar dig en fin helg vännen, stor kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, de är smidigt och gott! Tråkigt med magont. Stor kram tillbaka!

      Delete
  7. So delicious and elegant! I love that you use puff pastry - scrumptious:)
    Mary x

    ReplyDelete
  8. Det ser verkligen fantastisk gott ut! Kanske du har lust att vara med i en liten tävling den här gången. Välkommen att titta in hos mig.

    ReplyDelete
  9. Så snyggt! Som alltid :) Skulle så gärna provsmaka allt du lagar...

    ReplyDelete
  10. Mums vad gott! Jag testade den här igårkväll på en vanlig Hönökaka och det var jättegott!

    Tack, snälla! Roligt att du gillar bilderna. Det finns så mycket vackert i naturen Jag tror att jag ska ta och lära mig mer om min kamera för att få ännu bättre bilder. Ett projekt för 2013.

    Jag önskar dig en fin helg! vad har ni för väder hos dig?
    Här är det sol, -2 grader och lätt snötackt mark. Kram på dig!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad roligt att du testade och jag kan tänka mig att det blir lika gott på en hönökaka. Ja, att fotografera är väldigt roligt. Önskar dig också en fin helg! Idag har vi haft sol och +31. Kram

      Delete
  11. Mums! Pesto och tomat är ju en oslagbar komination :D

    ReplyDelete