Sunday, November 25, 2012

Crepes stuffed with arugula-basil-feta mixture

Fyllda crepes är något jag gör väldigt sällan, men det är så gott när man väl lagar dem. Jag har gjort en nyttigare variant på crepesen och bovete tillför en nötig smak. Rucola-basilikaröran brukar jag vanligen använda till cannelloni, men den passar mycket bra även här. Brukar du laga crepes och vad fyller du dina med?

Stuffed crepes are something I do very seldom, but they are very good once you make them. I made a healthier version of crepes and buckwheat adds a nutty flavor. I usually use the arugula-basil mixture to fill cannelloni, but it goes really well here too. Do you make crepes and what do you use for stuffing?


Crepes fyllda med rucola-basilika-fetaröra

2 dl fullkornsmjöl
0,5 dl bovetemjöl
0,5 tsk salt
5 dl mjölk
2 ägg

fyllning
50 g rucola
30 g basilika
150 g feta
salt
peppar

riven ost

Blanda mjöl, socker och salt i en skål. Rör ned hälften av mjölk och vispa. Vispa sedan i resten av mjölken samt äggen till en jämn smet. Låt crêpessmeten stå 30 minuter.
Förbered fyllningen: Skölj rucola och basilika. Mixa dem med fetaost till en jämn smet. Ställ åt sidan.
Värm en stekpanna med smör och stek ca 1 dl smet åt gången. Vicka på pannan så att smeten täcker hela pannan. När smeten på ovansidan stelnat så vänder du crêpesen och steker en stund till. Fortsätt så med resterande smet.
Bred fyllningen på crêpesen, ca 1 msk/crepes och rulla ihop. Lägg de fyllda crêpesen på en bakplåtspappersklädd bakplåt och strö på riven ost. Grädda dem i 200 graders ugn tills osten smält.

 


Crepes stuffed with arugula-basil-feta mixture

2 dl whole wheat flour
0,5 dl buckwheat flour
0,5 tsp salt
5 dl milk
2 eggs

filling
50 g arugula
30 g basil
150 g feta cheese
salt
pepper

grated cheese

Mix flour, sugar and salt in a bowl. Stir in half the milk and whisk. Beat in rest of the milk and eggs until smooth. Let stand 30 minutes.
Prepare the filling: Rinse the arugula and basil. Mix them with feta cheese until smooth. Set aside.
Heat a frying pan with butter and fry about 1 dl batter at a time. Wiggle the pan so that the batter covers the entire pan. Fry on both sides. Repeat with remaining batter.
Spread the filling on the crepes, about 1 tbsp / crepe and roll up. Place the filled crepes on a parchment paper lined baking sheet and sprinkle with grated cheese. Bake in 200 degree oven until cheese is melted.

20 comments:

  1. Hej Katarina.
    Tack för en annan delikat recept! Har aldrig använt rucola i crepes, men det är en bra idé! Jag använder alltid spenat, måste det ändras på! Ha en mycket trevlig söndag! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Tack för dina fina kommentarer hos mig, det gör mig glad! Spenat är också väldigt gott, men det är bra att variera sig ibland. Kram, ha en fin söndag!

      Delete
  2. Låter jättegott och fyllningen ska jag prova till just canelloni som står på vår meny i veckan som komemr :)

    lena från Make Ahead Food

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, gör det! Denna fyllning är väldigt god!

      Delete
  3. Lät väldigt gott, jag gör crepes väldigt sällan men min mor gör goda.
    Ha fina söndagen, kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ha en fin söndag du också, kram!

      Delete
  4. Så gott och fräscht det ser ut, jag hade nog bytt ut ruccolan mot spenat då jag gillar det bättre :D

    ReplyDelete
  5. Vilken mumsig fyllning vännen, mmm! :) Kram!

    ReplyDelete
  6. Det var ett bra tag sedan jag gjorde crepes. Men vilken härlig fyllning!

    ReplyDelete
  7. Inte igår vi hade crepes, oftast blir det med räkor eller kräftor när det väl blir av.
    Fyllningen här kan vi absolut tänka oss är god, och i pastarören borde den ju verkligen passa finfint!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, denna fyllning är toppen att ha med pasta!

      Delete
  8. Gahhhh ser hur gott ut som helst : ) stor kram från ett regnigt Hjo Sofia

    ReplyDelete