Tuesday, June 12, 2012

Avocado-Coconut Cake

Som ni säkert insett gillar jag avokado :) Jag äter den gärna bara så där, men ibland är det roligt att använda avokado i bakverk. Så här får ni ett recept på sockerkaka med avokado och kokos! Den blev mycket god!

As you probably realized, I like avocado :) I like to eat it just like thatbut sometimes it is fun to use avocado in baked goods. So here you get a recipe for sponge cake with avocado and coconut! The cake was very good!


Sockerkaka med Avokado och Kokos

60 g smör, mjukt
1,5 dl muscovadosocker
1 dl socker
1 stort ägg
0,5 tsk vaniljsocker
2 dl mjöl
0,5 dl potatismjöl
0,5 dl kokosflingor
nypa salt
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
0,75 dl naturell yoghurt
1 avokado, mosad
kokossylt

Värm ugnen till 175 grader C. Smörj och mjöla en brödform. I en skål, blanda samman mjöl, potatismjöl, kokos, salt, bakpulver och bikarbonat. Ställ åt sidan. Vispa smör, socker och vaniljsocker. Tillsätt ägget och vispa väl. Blanda i avokado. Tillsätt mjölblandningen och yoghurten. Häll hälften av smeten i formen och klicka i mitten kokosylt, ha sedan på resterande smet. Grädda i 40-45 minuter.

 

Pound Cake with Avocado and Coconut

60 g butter, softened
1,5 dl muscovado sugar
1 dl sugar
1 large egg
0,5 tsp vanilla
2 dl flour
0,5 dl potato flour
0,5 dl coconut flakes
pinch of salt
0,5 tsp baking powder
0,5 tsp baking soda
0,75 dl plain yogurt
1 avocado, mashed
coconut jam

Preheat oven to 175 degrees C. Grease and flour a bread pan. In a bowl, mix together the flour, potato flour, coconut, salt, baking powder and baking soda. Set aside. Beat butter, sugar and vanilla sugar. Add the egg and beat well. Stir in the avocado. Add flour mixture and yogurt. Pour half of the batter into the pan and put dollops of coconut jam in the middle, then add the remaining batter. Bake for 40-45 minutes


39 comments:

  1. Vilket skojigt recept! Avocado och kokos tycker jag också jättemycket om, så det var säkert en god kaka!

    ReplyDelete
  2. Jo jag har sett att du använder mkt avokado och det är intressant hur du använder det i bakverk. Men jag måste fråga, kokossylt, är det ngt man gör själv eller som går att köpa? / Emma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack :) Jag har en köpt kokossylt, faktiskt från Finland och den heter Jam it! Men jag tror att man kunde göra egen också!

      Delete
  3. An original and tasteful cake!Kisses,dear!

    ReplyDelete
  4. Den ska jag göra, både jag och lilltjejen ääälskar avokado.
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt! Hoppas ni gillar kakan! Kram

      Delete
  5. Have never ever used avocados in hot dishes, but I can imagine this cake is quite similar in texture to a good banana bread, no?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, that's right! I have used avocado in many baked dishes :)

      Delete
  6. Åhh så gott detta lät... och visst vet vi att du gillar avokado ;) det är ju gott och nyttigt så sådana här recept gillas, kram.

    ReplyDelete
  7. Häftig kombination! Kokossylt - var hittar man det tro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag kan tänka mig att den finns i hyllan med mera exotiska/asiatiska produkter. Min kokossylt är från Finland.

      Delete
  8. Vad spännande, mycket har jag använt avokadon till men inte i bakning. Kokossylt, har vi nog inte här hemma, vad kul att höra om vad som finns på andra sidan jordklotet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack och jag har använt avokado i olika bakverk :) Min kokossylt är från Finland, så kanske den finns att få tag på i Sverige också!

      Delete
  9. Ett så otroligt annorlunda och spännande recept. Kul!
    Måste prova. Tack för all inspiration :)

    ReplyDelete
  10. Tusen tack för tips som ska testas!

    ReplyDelete
  11. Kokossylt har jag aldrig hört talas om. Låter gott, kakan såg lika god ut som banankaka...måste jag prova.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, prova gärna! Man kan utesluta sylten eller ta någon annan sylt om man vill!

      Delete
  12. Jag måste verkligen försöka! Ja kan förstå du gillar avokado, de är också fantastiska! tack för den fina recipetet , jag ser verkligen ser fram emot att försöka. ha en trevlig dag :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja gör det :) Tack och ha en fin dag du också!

      Delete
  13. Tycker det låter så gott att baka med avocado, mumma :D

    ReplyDelete
  14. Skulle prova att göra denna kaka idag men först så fanns det inte muscovado så jag blandade rörsocker och farin sedan så var avocadon möglig så det fick bli frusna hallon och jag fick jättebra betyg.
    Nästa gång ska det bli med avocado.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, då! Men slutresultatet blev lyckat och hallon är ju också så gott! Nästa gång sedan med avokado :)

      Delete
  15. Wow! Avocado cake! Looks moist and delicious! Did I say wow :)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Tessa and yes, it's really moist and delicious! :)

      Delete
  16. Vilket spännande recept! Hur smakar den? Tar den smak av avocadon eller bidrar den bara till saftigheten?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, man smakar avokadon i kakan, inte för mycket, men så där passligt :)

      Delete
  17. Åååh, vad kul med avokado i kakan! Jag ÄLSKAR avokado, men har inte provat att använda mig av den i sockerkaka - har inte ens tänkt tanken! Måste provas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, avokado i bakverk är gott! Testa gärna!

      Delete
  18. Hej ... googlade på kokossylt, eftersom jag köpte det av nyfikenhet på en K-affär i Esbo, och hamnade här. Men vad använder man det till i övrigt, om inte i kakor? tips?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt att du hamnade hos mig :) Man kan bra använda sylten till plättar, i yoghurt/fil, till gröten eller varför inte använda den i chokladmousse eller göra pannacotta! Lycka till!

      Delete