Friday, March 30, 2012

Banoffee Cake

En banankaka med glasyr av dulche de leche. God och saftig!

Banana cake with dulche de leche glaze. Delicious and moist!


Banoffee Cake

200 g smör, mjukt
200 g farinocker
4 ägg
2 bananer, mogna
75 g valnötter
200 g vetemjöl
2 tsk bakpulver

glasyr
150 g smör, mjukt
250 g florsocker
3 msk dulche de leche

Värm ugnen till 180 grader. Smörj och lägg bakplåtspapper i 20 cm form. Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt äggen ett i taget. Mosa bananerna och blanda ner i smeten. Blanda sist i mjöl, bakpulver och valnötter. Häll smeten i formen och grädda ca 50 minuter. Låt svalna. Blanda ingredienserna till glasyren och bred på kakan när den svalnat helt.



Banoffee Cake

200 g butter, softened
200 g brown sugar
4 eggs
2 bananas, ripe
75 g of walnuts
200 g plain flour
2 tsp baking powder

glaze
150 g butter, softened
250 g icing sugar
3 tbsp dulche de leche

Preheat oven to 180 degrees. Grease and line a 20 cm tin with parchment paper. Beat butter and sugar until fluffy. Add the eggs one at a time. Mash the bananas and mix into the batter. Mix lastly in the flour, baking powder and walnuts. Pour batter into tin and bake about 50 minutes. Allow to cool. Mix the ingredients for the glaze and spread on cake when completely cooled.

28 comments:

  1. Den där måste ju vara jättegod! Banankaka med valnötter och dulche leche, mums. :)

    ReplyDelete
  2. Ännu en kaka som ser strålande god ut!! Hoppas du får en fin fredag! Kram

    ReplyDelete
  3. You are quite the baker Miss Katerina, always turning out something wonderful! I have had Banoffee Pie but never in a cake form, what delicious flavors and it looks so pretty, too!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you very much for your kind words! You made me happy :)

      Delete
  4. Jisses vad gott det låter!

    Önskar dig en mysig helg.
    KRAM

    ReplyDelete
  5. Oj så gott det där låter! Så vackert dekorerad också! Vad du är duktig:) Trevlig helg!

    ReplyDelete
  6. Dulce de leche is da thing! Läste vad ni skulle göra... ha en trevlig helg med maken, kram!

    ReplyDelete
  7. är de en sak jag är svag för så är de just kola,och ja nu blev ja allt sötsugen

    ReplyDelete
  8. Banan och kola så himla gott! Vore den här på ett fik så skulle jag direkt tagit den, du borde öppna konditori! Så bra idé att lägga dulche de leche ovanpå, roligt med annorlunda överdrag på kaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla du! Jag kan tycka att det blir lite för mycket av kola och grädde i vanlig banoffee pie, så denna är ett bra alternativ! Kram

      Delete
  9. låter som en kaka helt i min smak :-)

    ReplyDelete
  10. Betydligt SNYGGARE än min banoffeepie!

    Hittade just din blogg, mkt att läsa ser jag, och jag är ju ett stort fan av Singapore så jag ska läsa de inläggen extra noga :) Glad påsk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Din banoffepie är riktigt snygg, jag var in och tittade :) Roligt att du hittade till min blogg, hoppas den faller dig i smaken :) Glad påsk!

      Delete
  11. Åh vilken underbar godsak!! Måste provas!! :-D

    ReplyDelete