Sunday, February 12, 2012

Cranberry Scones

Scones är något jag kunde äta dagligen, så goda är de! Denna variant är även god att äta följande dag. Kanske något för din eftermiddags-tebjudning?

Scones are something I could eat every day, they are so good! This version is also good to eat the next day. Maybe something for your afternoon tea party? 



Scones

5 dl mjöl
2 msk socker                                                       
1,5 msk bakpulver
¼ tsk salt
80 g smör, kallt
2 dl grädde
torkade tranbär

Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en skål. Nyp ihop smöret med de torra ingredienserna och blanda sist i grädde och tranbär. Platta degen 4 cm tjock och ta ut 6 scones med en rund form eller skär degen i bitar.  Pensla sconen med ägg och grädda i 200 grader ca 20 minuter.


Scones

5 dl flour
2 tbsp sugar
1,5 tbsp baking powder
¼ tsp salt
80 g butter, cold
2 dl cream
dried cranberries

Mix flour, sugar, baking powder and salt in a bowl. Pinch the butter with the dry ingredients and then add the cream and cranberries. Flat dough 4 cm thick and take out six scones with a round shape or cut the dough into pieces. Brush the scones with egg and bake at 200 degrees about 20 minutes.

26 comments:

  1. Märker att du gör mycket mer tranbär nu. En smak som jag egentligen inte är så bekant med...jag kanske skulle bekanta mig mer. Märker ju att det finns fina recept!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, gillar tranbär massor :) Och vissa perioder snöar jag in mig på dem! Du skall absolut testa!

      Delete
  2. Tranbär är så gott. Jag brukar ha de i brödet också.

    ReplyDelete
  3. Tranbär är fint, ger verkligen pricken över i:et i bröd och kakor. Vad gott med scones!

    ReplyDelete
  4. Kan bara hålla med, scones är något av det godaste man kan äta i brödväg!

    ReplyDelete
  5. Allt bröd som fylls med något extra är ju supergott! Fina bilder:)

    ReplyDelete
  6. Mmmm Hovkonditorn delicious! Dessa ska jag göra och lägga upp på bloggen (hoppas det är okej?). Dina förra är jättepopulära, kram! :)

    ReplyDelete
  7. håller med dig,så gott ändå görs dem inte så ofta här hemma hos mig.har du ätit engelska scones,riktigt söta.
    tranbär,a varför har man inte tänkt på att använda torkade frukter,måste nog testa med blåbär.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det blir gott med torkad frukt i. Jag har ätit engelska scones på café :)

      Delete
  8. Ja, scones är verkligen gott. Men nu var det länge sedan jag bakade några. Tycker det är gott att ha i någon frukt, torkad eller färsk.

    ReplyDelete
  9. Jag håller med! Scoones är supergott!
    Alltid roligt att prova nya recept, tack:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaa! De här blir väldigt goda och är det även följande dag!

      Delete
  10. Hahaha, precis vad vi också slängde ner i våra scones på söndagsmorgonen, torkade tranbär:) Det blev verkligen så gott.

    ReplyDelete