Tuesday, January 31, 2012

Vegetarian Tagine

Detta är en taginerätt. Jag har ingen tagine, men det går att koka i kastrull också.

This is a tagine dish. I don't have a tagine, but you can use a pot as well. 


Chickpea-Carrot Tagine

olive oil
2 carrots, sliced
1 can chickpeas, drained
1 onion, finely chopped
2 cloves garlic, chopped finely
1 tsp turmeric, ground
1 tsp cumin seeds
1/2 tsp cinnamon, ground
1/4 tsp chili
1/4 tsp black pepper
salt
parsley

Heat the oil in pan and add the onion and garlic. Saute until soft. Add the turmeric, cumin, cinnamon, chili, pepper and carrots. Pour in enough water to cover the carrots and cover with a lid. Cook for 10-15 minutes. Add the chickpeas and check that there is still enough water in the bottom of the pan, cover, and cook for another 5-10 minutes. Season with salt. Remove from the heat and sprinkle the parsley over the top. Serve with naan.


Kikärts-Morot Tagine

olivolja
2 morötter, skivor
1 burk kikärter, avrunna
1 lök, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 tsk mald gurkmeja
1 tsk kummin
0,5 tsk mald kanel
1/4 tsk chili
1/4 tsk svartpeppar
salt
persilja

Hetta upp oljan i en kastrull, tillsätt lök och vitlök. Stek tills den är mjuk. Tillsätt gurkmeja, spiskummin, kanel, chili, svartpeppar och morötter. Häll i tillräckligt mycket vatten för att täcka morötterna och täck med ett lock. Koka försiktigt i 10-15 minuter. Blanda i kikärter och kontrollera att det fortfarande finns tillräckligt med vatten i botten av kastrullen, sätt på lock och koka i ytterligare 5-10 minuter. Krydda med salt. Ta bort från värmen och strö persilja över. Servera med naan.

22 comments:

  1. Älskar taginerätter! Så härliga färger, ser gott ut. Har två taginer som jag köpt i Marocko... blir riktigt gott i dem. Tack för påminnelsen, får snart göra en taginerätt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Roligt att se vad du lagar med tagine :)

      Delete
  2. This is a tajine i love. Yours looks marvelous!

    Cheers,

    Rosa

    ReplyDelete
  3. åh ja älskar kikärter och morötter är så gott,och tillsammans kan ja tänka mig blir en smakexplosion i munnen.
    själv har jag ingen tagine men önskar mig en,så otroligt vackra.

    ReplyDelete
  4. Jag har heller ingen tagine. Men kikärter lagar jag då och då. Fantastiskt gott med morötter till just kikärter. De "gifter sig" verkligen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja kikärter och morot är en bra kombination!

      Delete
  5. Så mycket man skulle vilja ha om man fick plats: glassmaskin, pastamaskin och en tagine!
    Men vad fint att höra att det går att laga utan.
    Tack för tipset!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, visst finns det en hel del man skulle vilja ha :)

      Delete
  6. Your tagine looks like sunshine in a bowl. I love its color and I'm sure it has wonderful flavor. I hope you have a great day. Blessings...Mary.

    ReplyDelete
  7. Kan man tacka nej till naturens färger. Jag använder ofta gurkmeja i mina recepten.Gurkmeja har antiinflammatoriska egenskaper. Det fick jag veta från min pakistanska väninna.

    ReplyDelete
  8. Låter som en härlig kryddning på denna rätten. Kan riktigt känna dofterna...

    ReplyDelete
  9. ÄNTLIGEN är jag tillbaka för min obligatoriska hovkonditorndos! Det har gott alldeles för lång tid sedan sist :( Det här låter LJUVLIGT! Jag älskar varenda ingrediens! Har inte heller en tagine, så det får bli en kastrull för mig också :)

    ReplyDelete
  10. Åh vad gott - du har alltid lika trevliga recept här.

    ReplyDelete
  11. Åh så nyttigt, matigt gott det ser ut! Har tänkt att testa något med kikärter på min dotter, månne jag ska testa din, tror du den är för stark för barn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Linda! Jag tror inte den är för stark för barn, men du kan smaka efterhand, och lämna bort chili eller ta mindre! Lycka till!

      Delete